Connecties exporteren uit LinkedIn
12 september 2024 – door Renske
Gister werd één van de grootste nachtmerries van contentmakers voor mij werkelijkheid: mijn profiel op LinkedIn was weg. Verdwenen. Poef, GONE. Bovendien stond mijn hele LinkedIn-pagina op zwart en kon ik dus ook niet inloggen om een ticket te starten voor hulp. Gelukkig deed de app het nog wel, zodat ik daar alsnog contact kon leggen met het helpcentrum.
Hoewel deze productiviteitspsycholoog je niet direct zal aanraden méér apps op je telefoon te installeren, zou ik na deze ervaring toch zeggen: download die LinkedIn app. Als het voor jou een afleider is: verstop ‘m lekker diep binnenin een map met apps die je bijna nooit gebruikt.
Eerste tip
Dat je op de link klikt van je eigen profiel en dit in beeld komt ?
Probeer eerst dit
Ik kreeg dus contact met het helpcentrum en dan krijg je natuurlijk eerst een reactie met de usual suspects om het probleem op te lossen. Gevalletje Ziggo die vraagt of je de kabel er wel in hebt gestopt. In dit geval waren dat:
- Wis het cachegeheugen en de cookies
- Probeer een andere browser
- Test met de incognito- of privémodus van je browser
Ik probeerde alle drie en geen resultaat. Ze vragen vervolgens of je een schermopname wil maken. Dat kan bijvoorbeeld met Microsoft Teams, Vimeo Record, maar ik deed het via Loom.
Ja ik heb in deze paniekmodus heel veel zin om jouw enquête van twee minuten in te vullen?
Het goeie nieuws: na het sturen van de Loom zag ik diezelfde avond nog dat mijn profiel weer beschikbaar was. Tegelijkertijd kreeg ik nog steeds geen meldingen (van likes bijvoorbeeld) en het is natuurlijk onduidelijk of mensen geprobeerd hebben om mijn profiel te bekijken. Alles is nu weer up and running, dus OPGELUCHT.
Ik wil natuurlijk niet dat dit nog eens gebeurt. Daarom heb ik een export gemaakt van mijn connecties (zonder de volgers, dat kan (nog) niet…), ontvangen aanbevelingen en mijn profiel. Ik raad jou natuurlijk aan om dat ook te doen, zodat je in ieder geval altijd toegang daartoe hebt. Nu was het door een technische storing, maar who knows: door hele andere redenen kun je opeens je zorgvuldig opgebouwde netwerk op LinkedIn kwijt zijn.
Zo maak je een export
- Je gaat naar LinkedIn.com
- Je meld je aan en klikt op je profiel door rechtsbovenin de hoek te klikken op ‘Ik’ onder de ronde afbeelding van jezelf
- Klik op de optie ‘Instellingen en privacy’
- Aan de linkerkant van het scherm klik je op ‘Gegevensprivacy’ (met het icoontje van een schild)
- Het eerste kopje dat je ziet heet ‘Hoe LinkedIn uw gegevens gebruikt’. Klik onder dat kopje op de optie ‘Een kopie van uw gegevens downloaden’
- Kies voor de eerste optie ‘Download een groter gegevensarchief…’ als je direct alles wil (connecties, verificaties, contacten, accountgeschiedenis, etc.)
- Kies voor de tweede optie en klik ‘Connecties’ aan om (alleen) jouw huidige connecties te downloaden en vink eventueel nog overige opties aan, zoals aanbevelingen en profiel
- Ga naar je takenlijst of planner en zet voor over 6 of 12 maanden daarin: ‘LinkedIn gegevens exporteren’ met (als je een digitale takenmanager hebt) de link naar dit artikel.
Done!